על כאבי ברכיים ועל הקשר בין כאבי ברכיים וכאבי גב

אומרים שמפרק הברך הוא מהמסובכים ומורכבים יותר שיש לנו בגוף. יש שאומרים אף שהרפואה עדיין לא ממש פענחה את אופן תפקודו.

למשל אנקדוטה מעניינת – בכנס חקר הפאסיה הבינלאומי השני שהתקיים באמסטרדם ב2009 הביאה מדענית ספרדייה דיווח על שיטת טיפול ייחודית אשר גרמה ללא כול התערבות כירורגית לצמיחתן מחדש של רצועות צולבות קרועות בברך והתחברותן מחדש למצב של רצועות תקינות לחלוטין! זאת במטופלים שסבלו מקרע מוחלט של הרצועות במשך למעלה משנה!

לצערנו את שיטת הטיפול עצמה היא לא פירטה אלא רק את התוצאות המדהימות בעזרת צילומים מתוך הברכיים ודיווח על הניסוי כניסוי מדעי תקני לחלוטין.

מתוך החוויות שלי אני יודע באופן אישי על מס' מקרים בהם הרופאים המליצו על ניתוח בגלל קרע מוחלט ובכול זאת הרצועות השתקמו גם ללא הטיפול הייחודי המדובר, בהבדל אחד משמעותי והוא שלא היה מרווח הזמן של קרע שהתקיים למעלה משנה.

אז זו רק אנקדוטה בעוד שהנושא העיקרי שאני רוצה לדבר עליו קשור יותר לאופן השימוש בברכיים שזה תחום ההתמחות שלי -התנועה הנכונה, התנועה שמונעת לחץ ומונעת כאב.

אז מה חשוב לגבי הברכיים?
חשוב להבין את מישור התנועה העיקרי הנכון שלהן ולאפשר להן לנוע בעקר בתוכו.

המישור הזה מוגדר כ "המישור החוצה של הרגל". הווה אומר אם נחצה את הרגל לשניים מבחינת ימין ושמאל באופן שהוא יהיה מקביל בדיוק למישור החוצה של הרגל השנייה –זהו מישור התנועה הנכון של הברך.

הבעיות מתחילות כאשר התנועה העיקרית של הברך היא בסטייה פנימה אל מרכז הגוף או החוצה. ברור שכשמתקיימת סטייה כזו הלחץ המופעל על הברך (ובהתחלה זה בעקר על השרירים ), איננו מאוזן. מצב זה יוצר עומס, חולשה, ודלקת בצד העמוס. מה שיוצר כמובן כאבים.

אך הכאבים לא תמיד יתחילו בברך עצמה – בהחלט ייתכן שיופיעו בהתחלה במקום אחר כמו בגב תחתון או בשוק או אפילו באזור מפרקי הירך ועוד.

זאת מכיוון שאין לחץ ישיר בין העצם העליונה לעצמות התחתונות של הברך. אילו היה לחץ כזה הברך שלנו הייתה מתפרקת מהר מאוד.

במצב התקין יש מתח שרירי שסופג את הלחץ ולא מאפשר ללחץ להגיע לעצמות עצמן. ככול שהלחץ הזה פחות מאוזן מתחיל להיווצר נזק בשרירים ואז מופיעים הכאבים הראשונים, ככול שמתעלמים מהכאבים הראשונים ולא מייצרים איזון מחודש של המבנה כך ממשיך הנזק ומגיע לדלקת בסחוסים או לקרע ואז מתחילים להופיע הכאבים החמורים יותר שנובעים מלחץ ממשי של העצמות.

מצב כזה הוא מצב קשה שעלול להביא לצורך בניתוח ובהחלפת ברך.

אני אתמקד בשלב המקדים של כאבי השרירים כיוון שכאן עדיין ניתן למנוע את הניתוח וליצור תיקון במבנה.

רק הסבר קטן קודם לכן לגבי אופי הכאבים הראשוניים הללו.

ובכן אמרתי שהכאבים הראשונים יכולים להופיע דווקא בגב תחתון למשל, ולמה?

מכיוון שכשהגוף מזהה שאין תמיכה טובה דרך הברך, הוא מנסה למנוע את הלחץ על הברך כדי להימנע מפגיעה חמורה בברך., בשביל זה הגוף מפעיל עכשיו שרירי גב שפועלים במקום פעולת התמיכה הנכונה שהגב אמור היה לקבל. פעילות יתר זו של שרירי הגב יוצרת כיווץ שרירים ובעקבותיו קיצור בשרירים אלה מה שיצור לחץ וכאבי גב תחתון.

באופן דומה ואולי קצת אחר, יכול להיות שהכאבים הראשונים יופיעו בשוקיים מכיוון שהשרירים שם נמצאים במתיחה כרונית בגלל זווית ההישענות הלא נכונה של הברך, כנ"ל לגבי מפרקי הירך שעלולים להיות הראשונים לספוג את הלחץ הלא מאוזן ולכאוב בגלל עומס יתר בזווית השענות לא מאוזנת.

לכן כאשר מגיעים לטיפול אצל מומחה ליציבה נכונה כמו המטפלים ברולפינג למשל, ייתכן שההקלה המשמעותית על הכאבים תתחיל להופיע ככול שייווצר איזון מחודש של זווית התנועה של הברך לאורך המישור החוצה של הרגל. במקרים רבים האיזון הזה מתחיל להיווצר עם פתיחת הקיצורים בצד הפנימי של הרגליים. ככול שתוסדר גם הפעילות הנכונה של שריר האיליופסואס יורד גם עומס היתר על השריר הקדמי של הירך (הקוודריצפס), וגם הגב התחתון ירגיש הקלה מרובה.

מודעות פרסומת

10 תגובות ל-“על כאבי ברכיים ועל הקשר בין כאבי ברכיים וכאבי גב

  1. אבי שלום רב.
    כתבה מענינת מאד ומסבירה היטב את המתרחש באיזור מפרק הברך.
    העיקר ללמוד כיצד להתנוע, כדי ליצור איזון.
    תודה רבה לך על התובנות !

  2. היי אבי,
    אני אוהב לקרוא את הפוסטים שלך, הפוסט הקודם על מרכז הלב היה מדהים!

    לענייננו 🙂
    כמה דגשים קליניים:

    חשוב להבדיל בין לחץ ושחיקה לבין קרעים במיניסקוס ורצועות הצולבות (בעיקר הקדמית)
    מחקרים מראים שקרעים במיניסקוסים וברצועות הצולבות הן כתוצאה מOVER LOAD
    ולא מOVER USE כפי שנהוג לחשוב – שריצה ממושכת\ עמידה מרובה על הרגליים תגרום לקרעים של הסחוסים.
    יעידו על כך שחקני כדורגל וכדורסל רבים, אשר בנחיתה לא נכונה עם סיבוב פנימי של הברך, קורעים את הרצועה הצולבת הקדמית ואת המיניסקוס המידיאלי,
    ולא מהספורט האינטנסיבי היומיומי.

    אין ספק שקיצורים\ הדבקויות של הפאסיה\ ועוד בעיות מכאניות ומטבוליות אחרות יגרמו
    ללחץ על מפרק הברך דבר שיוביל למגבלה בלווי כאבים לא רק בברך אלא בשרשרת פסיאלית ארוכה ולקומפנסציות של שאר מפרקים הגוף.

    לסיכום:
    רצויי להפריד בין מצב של כאבים ממקור פתולוגי לכאבים ממקור של DISFUNCTION
    בכדי לתת מענה טוב יותר למטופל

  3. how true to look at the joints above and below….

  4. בוקר טוב אבי,

    תודה על הפוסט בדיוק בזמן, כשיש כאב בברך ימין בזמן ההליכה.
    תודה על המיקוד ותשומת הלב,
    כל טוב,

    אתי

  5. אבי שלום,
    תודה על המאמר המרתק, אשמח לקבל עדכונים כאשר תפרסם מאמרים נוספים.

  6. שלום, מה לגבי טיפול בנעלי אפוס? האם אתה מכיר? ממליץ?

  7. שלום חן
    כמו כל שיטה גם לנעלי אפוס יש השפעה מצוינת על חלק מהמטופלים אך כמובן לא על כולם. ההיגיון שלהם הוא חיזוק שרירים שמייצבים את הברך ומי שזה פותר לו את העניין הרי שזה פתרון טוב (אומנם יקר)
    חלופי לחיזוק השרירים דרך תרגילים ספציפיים שאנשים בד"כ מתעצלים לעשות. מעבר לכך יש בכדוריות שלהן גורם הפעלה מוצלח יותר מאשר תרגילים רגילים לכן כאמור מי שחיזוק שרירים פותר לו את הבעיה הרי שנעלי האפוס עושות את זה טוב.
    הבעיה היא כמובן שלא תמיד אנחנו יודעים מראש מה הגורם העיקרי לסבל ולפעמים צריך לעבור דרך מס' שיטות עד שמגיעים לדבר הנכון באופן אישי.
    בהצלחה.

  8. שלום לך.
    אני סבלתי בעבר וגם היום סובל יותר מכאבים בגב תחתון בעיקר בצד השמאלי.לפעמים הכאבים בגב תחתון מקרינים לי על רגל שמאל.אני מרגיש כאבים באזור התחתון של הישבן בצד שמאל.בזמן האחרון הכאבים החמירו זה מגביל אותו בתנועות ומפריע לתיפקוד היומי שלי בחיים.זה מרדים לי ומחליש לי את הרגל השמאלית.בשנים האחרונות נפצעתי בשתי תאונות עבודה באחת מהם כמעט נהרגתי.נפגעתי בחזה בבטן במותניים בברכיים וכפות רגליים.ביטוח לאומי בזמנו קבע לי אפס אחוזים היום אני רוצה להגיש החמרת מצב.האם המצב שלי יחמיר עוד?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s